top of page

דוברסקו Dobarsko - חוצנים בבולגריה, אמונה או דמיון?


כפר קטן הנחבא בין הרי הרילה להרי פירין, ממתיק סוד, טובל באגדות, מיתוסים ואנרגיות קוסמיות.

למה דוברסקו?

אחד מהספרים שהלהיבו אותי בצעירותי היה הספר "מרכבות האלים" שכתב אריך פון דניקן. הספר עוסק בהיתכנות של מסעות בין פלנטריים וביקור חוצנים בעבר הרחוק ובסוגיה האם חוצנים התערבו והשביחו את המין האנושי ויכולותיו ההנדסיות והשכליות. את כריכת הספר מעטרת תמונה של אסטרונאוט מודרני בתנוחת ישיבה בחללית לעומת תבליט של דמות מתקופת המאיה היושבת מקופלת בתנוחה המזכירה ישיבה של אסטרונאוט מודרני.

זה הלהיב אותי אז ומעסיק אותי עד עצם היום הזה. לא חשוב שנכתבו ספרים אחרים הסותרים את התאוריות והממצאים של פון דניקן, זה לא העניין. העניין הוא שאין עדיין תשובה חלוטה למידת ייחודנו ולמיקומנו ביקום. אז, עד שלא יוכח אחרת מותר לחלום על חוצנים, מסעות בחלל ומפגשים מהסוג השלישי.

כידוע, יש בבולגריה הרבה מקומות שטעונים באנרגיות קדומות - מקומות פולחן מהתקופה התראקית והלאה, קברים עתיקים של קדושים לדתות השונות (מוסלמים מהמסדר הבקטאשי, יהודים, נוצרים ופאגאנים. בדוברסקו יש פן מסתורי אחר, פן שמקשר למפגשים מהסוג השלישי - שאלה של אמונה ושל דימיון בריא.


איפה זה?

בקיץ האחרון הלכתי לבקר בכפר דוברסקו (Dobarsko) שנמצא במחוז בלגואבגרד (Blagoevgrad), כ- 20 ק"מ מעיירת הנופש באנסקו (Bansko) שבבולגריה. המיקום של הכפר נמצא בגובה של כ – 1,000 מטר בשולי רכס רילה מצפון ואם מתמקמים במקום הנכון ובמזג אויר מתאים נגלית פנורמה של רכס רילה מצפון, רכס פירין מדרום והשוליים המערביים של רכס הרי הרודופי. תסכימו איתי שזה מיקום אידיאלי למקום שמושפע מהאנרגיות של רכסי ההרים הללו ומהאוויר הנקי השורר בסביבה. מסביב לכפר נחלים זורמים, מעיינות, צמחייה עשירה ואדמה פורייה המשמשת למרעה.


קצת היסטוריה


את התכונות המועילות של האזור גילו התראקים לפני יותר מאלפיים וחמש מאות שנה והקימו ישוב חקלאי בסביבה. יישוב, ששרידים שלו נתגלו בחפירות ארכיאולוגיות בשולי הכפר. בחפירות נמצא לוח אבן עליו חרוטה דמותו של פרש רוכב על סוס, סמל תראקי מובהק של אותה תקופה.


בזמן הממלכה הבולגרית הראשונה (681 – 1018 לספירה) הישוב הקדום פרח. התושבים עסקו במרעה, בחקלאות ובמסחר עם חלקים אחרים של האימפריה הבולגרית שהשתרעה בשיאה במרבית חצי האי הבלקני לרבות, חלקים מרומניה, הונגריה, בוסניה, ויוון. קרב בלאסיצה בשנת 1014 הביא לסופה של הממלכה הבולגרית הראשונה. אלפי חיילים בולגרים נפלו בשבי והקיסר הביזנטי בסיליוס השני, חילק אותם לקבוצות של 100 לוחמים, עקר את עיני 99 לוחמים מכל מאה והשאיר לוחם בודד שאותו עיוור "רק" בעין אחת שיוביל את חבריו חזרה לבתיהם, מובסים, מושפלים ונכים. פעולה זו זיכתה את הקיסר הביזנטי בתואר בולגרוקטונוס היינו, ממגר/שוחט הבולגרים. על-פי המסורת הבולגרית הצאר סמואיל, מת משברון לב כשראה את חייליו העיוורים חוזרים מושפלים לביתם. לפי מסורת אחרת, אותם חיילים עברו דרך הישוב העתיק ושתו שם ממימי מעיין שהביא להחלמתם. תכונות המרפא של המעיין גרמו לרבים מהם להישאר באזור וקיימת סברה שהם המייסדים המקוריים של הכפר דוברסקו.


בתחילת המאה ה- 12 נבנתה הכנסייה שבדוברסקו שמוקדשת לקדושים תאודור טירו ותיאודור סטראטלטס (St. St. Theodore Tyro & Theodore Stratelates). מי היו "התיאודורים"?



איקונין של St. St. Theodore Tyro & Theodore Stratelates הנמצאית בכנסיה בדוברסקו



הראשון מכונה "טירו" ככינוי להיותו חייל בדרג נמוך ("בשר טרי") המילה מקורה בלטינית קלאסית ומשם עברה ליוונית. כלומר המילה "טירון" בעברית מקורה בלטינית הקלאסית ומשמעותה זהה, מעניין לא? השני המכונה "סטראטלטס" כלומר מפקד בצבא (בדרגת גנרל או דומה). שתי הדמויות מיוחסות לחיילים מתחילת המאה ה – 4. הראשון מיוחס לדמות שהתנגדה לפאגניות ולא הסכים להתכחש לנצרות שהייתה בחיתוליה ברחבי האימפריה הרומית. השני מיוחס לדמות שפעלה נגד הקיסר ליסיניוס, שרדף את הנוצרים הראשונים. על כך שילמו בחייהם ומתו מות קדושים. קיימת מחלוקת בין החוקרים השונים אם מדובר בשתי דמויות של חיילים ששרתו בצבא הרומי, או שמדובר באותה דמות אך אין מחלוקת, שאת הקדושה הם קבלו היות והם לחמו בפגאניות ומתו "על קידוש הנצרות".


הכנסייה נבנתה במאה ה- 17 אולם, יש חוקרים הטוענים שהיסודות העתיקים של הכנסייה נבנו עוד בתחילת המאה ה – 12! הכנסייה שנבנתה כמבנה לצורכי ביטחון כוללת פתחים צרים וחרכי ירי, מה שכמעט מונע מאור חיצוני לחדור פנימה. כל זה גרם לשימור של ציורי הקיר המיוחסים לתחילת המאה ה -17. הפרסקאות צוירו תוך שימוש במינרלים וחומרי גלם טבעיים מקומיים.

אחד מהחוקרים יליד המקום, העלה השערה המתבססת על מחקרו ועדויות שאסף הטוענת, כי בתחילת המאה ה – 10 הגיע לישוב העתיק נזיר סגפן, שהיה מאמין גדול בתורת הנצרות אולם לא ידע קרוא וכתוב. אותו נזיר, בסיוע התושבים התיישב במקום, למד קרוא וכתוב ואף התפתח מהבחינה הרוחנית. אותו נזיר נודע בשם איוון, לימים איוון רילסקי, הידוע כנזיר הבולגרי הראשון, כעושה ניסים, וכמייסד מנזר רילה. המנזר הוקם על-ידי תלמידיו ממשיכי דרכו. זהו הפטרון (המגן) של הבולגרים והקדוש החשוב ביותר של הכנסייה הבולגרית האורתודוקסית.


נחתו חוצנים בבולגריה?

בכנסייה ניתן לראות בצורה ברורה ביותר ציורי קיר של: "ישו ברקטה", "אם האלוהים בכדור אור אדום", "קדוש בחליפת חלל" ועוד פרסקאות שמורות להפליא כולל קדושות (נקבות), שאינן נפוצות בכנסיות ובתי תפילה נוצריים.




ישו ברקטה?

אם האלוהים עטופה בכדור של אור אדום

ישו אפוף באור גדול, אולי דימוי לחללית?


מגן דוד מעל האיקונוסטאזיס ובתוכו ציור של ישו הפנטוקרטור



עוד ניתן למצוא על הקירות החיצוניים של הכנסייה סמל עתיק יומין של צלב קרס שהוטבע על-ידי מקימי הכנסייה. צלב הקרס הוא סמל שאומץ על-ידי התנועה הנאצית בגרמניה אולם, מקורותיו במזרח הקדום. בסנסקריסט המילה "צלב קרס" (" Swastika") פירושה עושר ("Prosperity") והיא מסמלת את השמש ותנועתה הניצחית בשמיים. כל זרוע בצלב השבור מציין את אחד מהיסודות (אדמה, רוח, אש ומים) והסמל בכללותו שימש כקמע למזל וברכה: חיים ארוכים, עושר ואושר.


לסיכום

  • יש לנו כפר שחזותו החיצונית העכשווית אינה מעידה על העושר היסטורי ועל החשיבות הרוחנית והאנרגטית של המקום. רק זה לכשעצמו מזמין ומסקרן.

  • יש לנו מעיין בעל סגולות ריפוי בחצר הכנסייה. תבואו תשטפו את העיניים, אם לא יעזור-לא יזיק (מה שכן, שימו לב, המים האלה אינם מיועדים לשתייה).

  • יש לנו כנסייה עתיקה מהמאה ה- 12 המציגה ציורי קיר מהמאה ה-17 באיכות מדהימה, בהם מתואר ישוע ואימו כדמויות בעלות קשר למסעות בחלל, או רמז למפגש עם חוצנים, או אולי מיצג של רוח הקודש , או השכינה - מי יודע? עניינים של אמונה ושל דמיון, כבר אמרתי נכון?

  • יש לנו ציור קיר של מגן דוד בדיוק מעל לאיקונוסטזיס.

  • יש לנו נוף מדהים, שלווה ורוגע.

אז אם הגעתם לסביבה- אני מאוד ממליץ על ביקור במקום. תהנו.


הכנסייה במבט מהכניסה לכיוון הגן



 

מעניין אתכם? רוצים לדעת עוד? להתעמק? לחוות? לטייל איתי בבלקן?

השאירו פרטים ב׳צור קשר׳ או הרשמו ל Newsletter שלי ונהיה בקשר



bottom of page